Mine tidligste malerier og niveauet

Jeg har malet og tegnet siden skoletiden. Det har fulgt mig gennem livet at holde min interesse for former og farver i live. Alle de indtryk jeg har fået gennem gentagne besøg på museer og udstillinger, har naturligvis præget mit sind.

Af pladsmangel og afsætningsmuligheder, har min produktion været begrænset til nogle få eller ingen billeder hvert år. Arbejdet og familien har også krævet deres bid af døgnets timer. 

Mine tidligste malerier er kun et minde gennem nogle få fotos af disse. Jeg viser her på siden mit niveau på den tid gennem 80´og 90´erne. Nok lidt naivt og famlende skildret i streg og stil. Men som et gammelt mundheld siger, så skal øvelse gøre mester. 

Nedenfor er der to malerier udført med acryl på plade efter Fa. Hempel skibslakkers årlige kalender udsendt til de firmaer der havde handlet med deres farver i løbet af året. Billederne er malet i henholdsvis 1990 og 1991.

 

Min hustrus barndomshjem i Broballe på Nord Als i Sønderjylland efter foto. Malet med acryl på plade, 20 x 30 cm. 1989

Ses nedenfor:

Malet med acryl på plade, 40 x 50 cm. 1989 efter et foto fra Politikens håndbog for haveejere.

Acryl på plade, 35 x 30 cm. Buket i imaginær vase, 1988.

Opsats med tulipaner efter foto fra havebog. Acryl på plade, 60 x 40 cm. 1989

Japansk opstilling efter foto i havebog. Acryl på plade, 40 x 60 cm. 1988

Maleri efter Vilhelm Lundstrøm malet på plade ca. 1988

Mit tidligste billede af Nyhavn, malet i 1989 med acryl på plade, 80 x 60 cm.

Et dagblad havde i april 1992, et indlæg om nogle strandfogeders arbejde ved Lild strand. Billedet fængslede mig for dets stærke lys og kontraster,.......

Så det måtte jeg prøve at arbejde med.

Til højre her, er avisudklippet og nedenfor mit færdige arbejde, med acryl på plade 30 x 60 cm.

Min far var æresborger i Salzburg og havde fået byens nøgle, fordi han mange gange havde opholdt sig i byen gennem flere år. Også flere gange om året. Han havde det nysseligste maleri hængende hvor motivet er Salzburg "skyline" med den markante borg i centrum. Jeg malede motivet til mig selv to gange, fordi jeg ikke fik det rette udtryk sammenlignet med fars billede. Men det kunne kun blive til disse resultater, malet henholdvis i 1987 og 1988. Billederne er senere blevet kasseret og udsmidt under en oprydning.

Til højre min far maleri - og efterfølgende mine to egne forsøg.

Acryl på plade 1987

Acryl på plade 1988, med mere kontrast ??!

På Statens Museum for kunst, hvor jeg ofte er kommet siden barnsben, når begge mine forældre var på arbejde, var jeg efterhånden kendt af kustoderne sidst i 50érne og start 60érne, for at komme og stille mig op for at lave kultegninger og skitser af de udstillede skulpturer der dengang stod i forhallen.

Der var så mange tegnere på det tidspunkt på museet der tegnede - så jeg syntes også jeg kunne gøre det samme. Ikke fordi der blev så meget ud af det. Men følelsen af kunstnerisk nærvær og fællesskab var intens. Mine fodspor dengang bevægede sig ofte til Thorvaldsens Museum og især Nationalmuseet, når jeg var ene hjemme i timevis. Jeg var ikke så glad for Tøjhusmuseet, selvom jeg da har været der en hel del som dreng. Jeg brød mig ikke om krig og udstillet uro.

Men altså endnu i 1987 / 1989 var jeg på den tid meget indtaget i maleren Erik Raadahl der virkede som kunstner i 1930érne. Han blev kendt for sine landskabsmalerier fra en lille stationsby Gjern lidt uden for Silkeborg hvor han boede og levede til sin død kun 35 år gammel. Statens Museum havde to værker af ham hængende på sine vægge i disse år. Jeg besøgte ofte i arbejdstiden, når jeg i tjenesten kørte forbi museet, disse to malerier og sad et kvarters tid og betragtede. En dag var de pludselig taget ned og kørt på magasin og erstattet af nye skilderier. Tænk, uden at spørge mig om lov først! Heldigvis havde jeg allerede fotograferet dem indgående og kunne nu til min egen fornøjelse replikere dem og efterfølgende sidde og filosofere og kigge på dem i morgenens og årstidernes skiftende lys hvori motiverne levede deres eget liv.

 

Ovenfor ses det ene billede fra væggen på Statens museum. Det er et motiv fra torvet i Gjern malet af Erik Raadahl i 1936.

Nedenfor er så min replikation fra 1988 malet med acryl på plade i 40 x 60 cm.

Ovenstående maleri er fra Stationen i Gjern malet af Erik Raadahl i 1938 og mit eget nedenunder er fra 1989